פרסום והפצה על גבי פלטפורמות וידאו

21 August 2013
קטגוריה:
כללי

שיווק באינטרנט באמצעות תוכן הינו פרקטיקה נפוצה מאוד בשנים האחרונות. סרטוני וידאו הם מצורות התוכן המעניינות ביותר עבור הגולשים, אך הן המאתגרות מבחינת שיווק. שיווק באמצעות וידאו נעשה נפוץ במיוחד עם הצלחת Youtube – אחד מערוצי התוכן הפופולאריים ביותר בקרב גולשים. למרות שפרסום באמצעות סרטונים מושרש בפרסום טלוויזיוני, הנחשב למיושן בעידן האינטרנט – הוא מקבל תצורה חדשה ועדכנית בערוצי התוכן האינטרנטיים ויש לו כללים ייחודיים משלו.

קיימים כיום כלים רבים, במיוחד ב-Youtube, המאפשרים לחברות גדולות וקטנות להביא לויראליות וחשיפה גדולה יותר באמצעות סרטוני וידאו – אך בסיס להצלחה נמצא בתכנון אסטרטגי קפדני ובניית תוכנית לפני תחילת הפצת הסרטונים. בשלב בניית האסטרטגיה על החברה לשלאול את עצמה מספר שאלות, כגון:
• האם העסק צריך שיווק באמצעות וידאו? לא כל עסק או מוצר מתאימים למדיום הויזואלי. במידה וניתן להדגים ולהציג שימוש במוצרים של החברה או את הצורך בהם, בהחלט כדאי לשקול אופציה של יצירת וידאו. אך חשוב להבין כי ישנם תחומים אשר פחות מתאימים לתוכן מסוג זה.
• מהי המטרה של החברה כאשר היא באה לשווק בוידאו? האם המטרה היא להרחיב את קהל הלקוחות או לעזור ללקוחות קיימים (למשל כאשר יוצרים סרטוני הדרכה)? האם המטרה היא לשווק מוצר חדש או להראות את המגוון המוצרים הקיימים וכו’
• איזה סוגי וידאו נרצה ליצור? חשוב להבין שוידאו לא שונה משאר צורות תוכן – במידה ואינו איכותי, רלוונטי או מעניין, אינו ימשוך קבל צופים.
קיימים הרבה סוגי וידאו שניתן ליצור – החל מסרטוני פרסומות בתצורה המוכרת ועד סרטוני הדרכה או ראיונות. כאשר לסרטונים מצחיקים ומקוריים במיוחד יש יותר סיכוי להצליח בהפצה רחבה – קשה ליצור אותם בצורה איכותית באמת. לכן חברות רבות הולכות על סרטוני מידע או הדרכה: סרטונים אלה כוללים הסברים על מוצרי החברה או מידע חשוב מהתחום בו עוסקת החברה.

בשלב זה מומלץ גם לעשות מחקר של פעילות המתחרים בתחום וכן מחקר לבחירת מילים אשר עוברן תרצו לקדם את הסרטונים.

לאחר בניית אסטרטגיה ויצרת סרטון מגיע זמן יצירת ערוץ הוידאו. קיימות כיום פלטפורמות רבות באמצעותן ניתן ליצור ערוץ וידאו ייחודי עבור מותג או חברה, הפופולארית בהן היא כאמור Youtube, אך ישנם אתרים נוספים כמו Vimeo ו-Dailymotion. היתרון ב-Youtube הוא האינטגרציה שלו עם כלי הגוגל האחרים (Google+ ואנליטיקן למשל), כאשר ב-Vimeo היתרון הוא ברמת האיכות הויזואלית.

קיימות כיום תורות שלמות בכל הנוגע לאופטימיזציה של ערוצי הוידאו והפצת הסרטונים. ישנה חשיבות רבה לכל פעילות בסט-אפ של הערוץ, החל מיצירת הפרופיל ועיצובו ועד מתן שמות ותיאור לקבציי הוידאו ושימוש במילות מפתח רצויות לחיפוש. ההפצה בדרך כלל מתבצעת דרך ערוצי תוכן נוספים כמו רשתות חברתיות, בלוגים והודעות יח”צ – אך גם כאן, חשוב להתייעץ במומחים בתחום.

בבניית אסטרטגיה ובהפצת סרטוני וידאו חשוב לזכור כי למשתמשי האינטרנט יש מעט מאוד סבלנות לתכנים פרסומיים ישירים (“מנסים למכור לי משהו”) ויותר מדי גירויים נוספים ברשת – לכן יש ליצור תוכן מעניין ורלוונטי עבור הגולשים על מנת למשוך עניין. ניתן לבצע מעקב אחר ביצוע הסרטונים (מספר צפיות, הצבעות, הפניות לסרטונים או מתוך הסרטונים, תגובות וכו’) ובכך להתאים את התוכן טוב יותר לטעם הגולשים. כל פלטפורמת וידא מציעה כלים שונים למעקב אחר הסרטונים לאחר הפצתם ומומלץ להיעזר בהם.